

saxat från svt.se:
Kontroversiell forskning:
Ett glas vin varje dag sänker kolesterolet
| Publicerad 1 februari 2010 – 06:19 Uppdaterad 1 februari 2010 – 10:10 |
Det verkar som att påståendet att ett glas vin om dagen är hälsosamt stämmer. I en kontroversiell forskningsstudie i Linköping har frivilliga försökspersoner druckit vin vare dag under tre månader. Vindrickandet ledde till att deras kolesterolvärden förbättrades rejält utan att levern blev sämre.
De flesta har nog hört att rödvin kan vara bra för hälsan, men det har forskare kommit fram till genom att fråga folk hur mycket dom brukar dricka och sedan undersöka dem.
I den här nya, kontroversiella studien gjorde forskarna det omvända; forskarna delade ut vin i olika mängder till frivilliga försökspersoner för att sedan kunna undersöka hur olika mängder vin påverkade kolesterolvärdena.
Inom försöksgruppen lottades vinmängderna ut. En grupp fick bli nykterister. En grupp kvinnor fick dricka ett glas vin per dag och männen drack två glas vin dagligen i tre månader.
När studien var över testades försökspersonernas kolesterolvärden och levervärden och resultaten var överraskande, även för forskningsledaren. Vindrickarna visade sig nämligen ha hela 15 procent lägre nivåer av det skadliga kolesterolet i blodet än dom i den nyktra gruppen. Trots alkoholintaget hade vindrickarnas levervärden inte försämrats.
Försöksledaren, Fredrik Nyström, professor i internmedicin vid Linköpings universitet, är själv förvånad över hur stor förbättringen av kolesterolvärdena blev. En motsvarande förbättring kan bara uppnås med hjälp av läkemedel enligt honom.
Andra livsstilsfaktorer, som att börja träna eller att banta, ger inte alls lika stor effekt.
Resultaten är så färska att de ännu inte publicerats eller granskats av andra forskare. Men professorn känner sig ändå nog övertygad för att våga sticka ut hakan och säga att fler borde vardagsdricka. Måttliga mängder alkohol varje dag är bra för i stort sett alla som inte har ärftlig benägenhet för alkoholism, menar han.
Konklusion:
Så ett eller två glas vin om dagen plus en ursprungskost a la LCHF borde hålla en på fötterna fri från högt blodtryck, åderförkalkning, hjärt och hjärninfarkter, höga blodsockervärden och andra krämpor…
Åh tänk en rejäl, mör köttbit med hemslagen bearneisesås, en härlig sallad med fetaost eller mozzarella och ett glas gott vin =) Varje dag! men vänta nu…..det där gör jag ju redan….hahaha. Från och med idag är det att köra stenhårt och hålla koll på mina kolhyrater igen…max 20 av dem per dag.

9 Responses to “Min läkare tyckte att mina värden var så bra… ^^”
Leave a Reply

februari 1st, 2010 at 11:48
Vad kul att det funkar!! Gott med vin jue! =)
Kram
februari 1st, 2010 at 12:03
Jaha…då måste jag börja med ett nytt leverne då……Glasbanken nästa..:=)
februari 1st, 2010 at 19:16
Härligt…..mot flaskan nu då?=)
februari 1st, 2010 at 19:37
Då blir det ju lördag hela veckan lång, fantastiskt! För att särskilja vardagarna från helgerna kan man ju köra billigare viner under veckan och satsa på de finare vinsorterna till helgen?
februari 1st, 2010 at 21:59
Då ska nog jag lägga till vinet till dieten nu då
Pussar på dig… vi saknar dig
februari 1st, 2010 at 23:46
Tack för era kommentarer! Det gäller bara att man inte dricker för mycket vin så att man blir sjuk av det istället =) Nä, man kan ta sig ett glas med gott samvete ibland. Det känns skönt!
februari 2nd, 2010 at 14:27
NEJ NEJ NEJ…. Alkohol överhuvudtaget ställer till med så jävla mycket besvär och smärta på många olika sätt. Ska man jämföra det med de ”goda” effekterna så tror jag att tillexempel barn till föräldrar som missbrukar alkohol kan svara på den frågan……
Folk är så jävla blinda och egoistiska.
februari 2nd, 2010 at 16:44
Inlägget handlade inte om att alkohol är bra överlag i samhället, utan att det handlade om de goda effekterna rött vin har på kärlen och kolesterolet.
Alkohol ställer till med otroliga skador i samhället och kostar ofantliga summor för skattebetalarna. Men det var inte detta inlägget handlade om. Men jag förstår precis vad du menar Erica.
februari 2nd, 2010 at 19:07
Okej. Va bra att du inte missförstod mej nu då.